Ha most egy képzeletbeli körben ülnék kedves Olvasóimmal,
előzetes felméréseim alapján kevesen mondanák erre a kérdésre, hogy ’Én
ismerem!’. Ennek több oka lehet; első, hogy a Karloff cég 2002-ben alapult,
szóval viszonylag új, második, hogy Magyarországon - egy forráson kívül - nem kapható /van egy-két
magánszemély, aki hozogat át, de ők olyan horror-áron mérik, hogy általuk
aligha fog elhíresülni ez az ital/, ezáltal reklámok formájában sem szembesülünk
vele. Egyébként én is csak januárban találkoztam vele először egy sasszinkron
alkalmával, egy nyalatnyit kaptam belőle, de azonnal barátok lettünk.
Tájékoztatólag álljon pár adat itt erről a fincsi kis
innivalóról.
Nem egy fajtáját gyártják, alkoholtartalom szerint
kategorizálják. 22-32-42-52-62- és 72%-os kiadásaik ismeretesek ezidáig. Az
első kettő inkább csak kutyulmány /kókuszos és citromos ízesítéssel/, a 42-es
már alakul, ez egy fehér tea, barackkal megbolondítva. Az 52-est Original-nak,
azaz eredetinek keresztelte el a cég, ugyanis ez volt az első olyan termékük,
melyet a magas-tátrai viskók lakói által kínált lélekmelengetőkhöz hasonlóan
teából, a Tátrában található gyógynövények kivonataiból, cukorból és alkoholból
teremtetett meg. A 62%-os feketetea alapú derűhozó erdei gyümölcsös ízével
teszi zamatossá az éppen felszürcsölt kortyot. A legmagasabb alkoholfokkal
megáldott kiadást magyarra fordítva szerintem elég csak ’Zsivány’-nak hívni :)
Ez összetevőit tekintve nagyjából az 52-essel egyezik meg, de ebben kevesebb a
cukor és több az alkohol. Egyébként egy kis revízionista látásmóddal megáldva
belevehetnénk akár a nemzeti italaink kataszterébe ezt is, de ez most így
alakult.
Több hírcsatorna közvetítésével hallottam a Sárospatakot
Kassával összekötő bicikliút elkészültéről, így gondoltam, kipróbálom és
összekötöm a sportot egy kis Tátrateavásárlással.
Kerestem egy szabad és egy viszonylag jó idővel megáldott
napot, így esett a választás november 3-ára. Szabadnak szabad volt, az idő
előreláthatólag jobb is lehetett volna, de azért nekivágtam.
A nappalok hosszának csökkenésével számolva úgy kellett
időzítenem, hogy korán indulhassak és sötétedés környékén már a cél környékén
kerózzak. A térképet nézegetve ez nem nagyon jött volna össze, ha a 72 km-es biciklibarát
útszakaszt teljesítem. Nézegettem, hogy vonattal miként juthatnék közel a
határhoz – és lehetőleg ne kelljen a fél napomat a vonaton zötykölődve
töltenem. Sárospatak felé sajnos nem járnak bicikliszállító vonatok /legalábbis
így értelmeztem a kiírásokat/, szóval marasztaltam a szemem a Miskolc felé
vezető vasútvonalon. Szerencs és Tokaj maradt a két esélyes. Nagyjából azonos
távolságra vannak Pataktól, de hogy minél jobb időt futhassak, ezért Tokaj
mellett tettem le a voksomat. Fél 6-kor kezdte el húzni a mozdony a vagonokat,
én már vígan rajta csücsültem, szóval minden rendben volt. A levegő egy kicsit
hűvös volt – de melyik hajnalban nem az, gondoltam, beindul majd, aztán
levethetek pár réteget a ruházatomból. Hol sűrűbb, hol ritkább ködpaplan ereszkedett
a tájra, ez itt-ott, természetközeli tájakon szép látvánnyal szolgált, volt mi
lekösse a figyelmem, míg passzívan utazok. Nyíregyen egy másik vonat
szolgálatait kellett igénybe vegyem, hogy célom felé vigyen. Ezen is
elfoglaltam a helyem, majd elővettem a térképem és pár gondolat után
módosítottam a terven: nem megyek Sárospatak felé, nagyon hosszú lenne, nem fér
bele az időbe, a legkésőbbi vonat 21:36-kor indul visszafelé, belekalkulálva
minden bajt, fáradtságot, lehetőséget bőven rá kellett számolnom az útidőre,
tehát Gönc felé terveztem újra az utat. Ezzel a módosítással bő 150-re csökkent
a teljes táv, hegyes-völgyes terepen még mindig időigényes, de közelebb vagyok
a valósághoz, mintha nagyon elkalandoznék a megvalósíthatatlanság misztikus tájára.
Tokajnál szöszöltem még egy kicsit a bicikli menetkésszé
varázsolásával, így nem ott, hanem a célomhoz vmelyest közelebb, Tarcalon
„sikerült” leszállnom, nyertem tehát még egy kis időt. Kicsit késett a vonat,
fél 8 után volt már, mikor útra készen voltam. Beindítottam a telómon a GPS
keresést és a tracker progit, a sűrű felhővel borított viszonyok mellett
viszonylag hamar rátalált, felrögzítettem a tartójára és elindultam Mád felé.
Sokan nem voltak az utakon, egy-egy kósza helyi biciklissel vagy autóssal
kellett gyakoroljam a forgalombeli partnerség elvét. A levegő egy fokkal sem
melegedett, sőt, a városi klímához képest még hidegebbnek is hatott, az is
volt. Nem öltöztem túl, éppen a megfelelőség határán voltam; mozdulatlanul,
üldögélve vhol biztos fáztam volna, de tekeréshez ideális volt. Nemsokára már a
körforgalomban tekertem, ahonnan a Mád felé vezető útra gurultam rá, innen
következtek a jelentősebb emelkedők. Az első megmászásánál már történt is egy
kis baj: a málhatáska nem volt teletömve /nyilván a visszaútra hoztam, addig
csak ezt-azt tettem bele/, így a hátsó része bekunkorodott és időnként a
küllőkhöz ért, itt, az emelkedő tetején bele is akadt, a kerék magához fogta,
begyűrte és meg is szakította egy helyen. Na mondom, zsír. Lesz még pár emelkedő
és nem szeretném mindet így végezni. Kiegyengettem a táska tartalmát, hogy
nagyjából egy síkban helyezkedjenek el, némi tartást adva ezáltal a táskának,
de nem volt így se tetszetős. A másik részéből áttettem egy literes
vizes palackot, az egész szépen stabilizálta, így viszont a még ép fél került
veszélybe. Sakkoztam egy kicsit, hogy ezt ide, azt oda, nézzük meg így,
cseréljük ezt erre, azt arra, aztán kialakult egy mondhatni oké helyzet.
Továbbindultam hát. Nagy lefele zúgások, lassú felfelé mászások közepette
figyeltem az eget, hol bukkan elő az előrejelzésekből remélt derűs napsütés. A
távolban egy kis lyukon derengett vmi, de nem igazán dominánsan, azért adott
egy kis pozitív hangulatot az elém táruló, mindig változó tájképnek.
A táska még mindig játszott egy-egy dallamot a küllőimen, ha
éppen úgy érte. Ekkor hátranyúltam, igazítottam rajta, aztán egy darabig más se
hallatszott, csak a gumik betonon való lágy súrlódása.
Az emelkedők kicsit megizzasztottak, a Nap kezdte az előbb
említett és már megnőtt lyukon keresztül tűzni melegét, Tállya mellé érve le is
vetettem a pulcsimat. Lefelé vezetett tovább az út, de már az első métereken
éreztem, mikor beértem az árnyékos részre, hogy nincs még itt az ideje a
pulcsimentességnek, visszahízelegte hát magát rám.
Innen már lankásabban vezetett az út, de azért a hegyi
jelleg megmaradt. A keményebb emelkedőket többnyire a lankás, hosszan, szinte
észrevehetetlenül magasodó térszínek váltották le.
Szél tekintetében szerencsésnek mondhattam magamat, ugyanis
nem jelentős erejű, de hátulról érkező szelek támogattak utamon. Ezt igyekeztem
is kihasználni, ahol tudtam, adtam neki, de azért nem vadultam, mert tudtam,
visszafele, jól megrakott csomaggal, vélhetőleg kevésbé kedvező szélben,
fáradtabban már nem tudok emberfeletti erővel teljesíteni, így csak tartalékon
pörgettem a pedálokat. Egy gyorsabb szakasznál hirtelen csökkenni kezdett a
sebességem, a hátsó kerekem megállt, nem is találgattam, hogy mi lehet az oka:
a másik táskarész akadt be, satuféket produkálva, az is elszakadt.
Megigazítottam, amennyire lehetett, az apróbb dolgokat a kis zsebbe tettem,
hogy el ne hagyjak vmit útközben, aztán próbáltam a továbbiakban nagyon
egyenesen, nagyon odafigyelve menni, hogy ne forduljon elő újra egy ilyen.
Szépen gyűrtem le a településeket: Abaújkér, Abaújszántó,
Vizsoly, Vilmány, Göncruszka, Gönc. Itt telefonáltam egyet haza, hogy hamarosan
határ jön, minden ok, ne keressenek, rendben lesz minden. Nekiláttam falatozni
– gabonakeksz mellé csokit harapdáltam, jó párosítás volt. Ezt leöblítettem egy
kis izóitallal, aztán egy kis nyújtózkodás után, újult energiával újra
pedálozni kezdtem.
Hamar elértem a németi településeket, egyre szaporodtak a
szlovák rendszámú autók Tornyosnémeti után pedig következett a határátkelő.
Hivatalosan először léptem át a határt bicóval – a szigetközi átkelést nem
számítom annak. Kihalt volt, egy-egy kamion parkolt innen és túl a határon, a
jelentősebb forgalom gondolom, nem erre jön, hanem az E71-est választja.
A táblákon már csak idegen nyelvű kiírásokat olvashattam.
Kerestem bicikliút nyomát, de semmi ilyenre utaló jel nem került a szemem elé,
így a főút jobb oldalán, a sávon kívül haladtam /gondolom egyébként, nem a főút
mellett hoz be, hanem vhonnan délkelet felől/. Sok kamion ment el mellettem, de
mivel szépen ki tudtam húzódni jobbra, így nem volt semmi gond. Azért mikor már
a kipufogógázok sűrített változatát szinte rágcsálni tudtam a számban, kerestem
egy opcionális utat, de hamar rájöttem, hogy az csak egy kitérő, szóval egy kis
off-road menet után visszacsatlakoztam a sztrádára.
Egész jó tempóban haladtam, szépen fogytak a kilométerek,
nemsokára már Kassa külvárosának lakótelepei mellett haladtam el. Tervem
igazából nem volt, hol költöm el az euróimat, gondoltam, csak kiszúrok majd a
távolban vhol egy nagyáruházat, aztán megejtem a bizniszt. Nem láttam ilyesmit,
viszont láttam egy kis táblát, hogy ’Tesco express’ 4,5 km. Hm, mondom, rég
örültem ennyire Tesconak… :) Aztán egy másik kiírást is láttam, miszerint egy
Billa is van arrafelé. Kanyarogtam egy kicsit, rátértem a megfelelő, jelzett
útra és kerestem a további táblákat. Nemsokára – még dél se volt – elértem a
Tescohoz, majdnem szembe vele ott volt a Billa. Kezdtem az utóbbival.
Leparkoltam, szereztem egy kocsit, bevetettem magam az eladó portékák közé, de
nem nézegettem semmit, hanem célegyenesen mentem a piasorhoz. Figyeltem az
üvegeket, mindenféle volt, csak Tatratea nem. Ejh, gondoltam, nem jó ez így.
Kimentem a kasszán keresztül, akkor láttam, hogy a legszélső eladólány mögött
ott van plasztikfallal leválasztva egy kis rész, ahol az elit termékeket lehet kérni
– köztük a kívánt teát is -, szóval visszaslattyogtam a bejáraton és beálltam
abba a sorba. Jóhiszeműen kezdtem magyarul. Esélyének szemernyi szikráját sem
láttam a csajszi szemében, hogy megérti, így érdeklődtem az angoltudása felől.
Nem túl határozottan, de mondta, hogy tud vmennyit. Így le is redukáltam
magamban a dolgot, nehogy elővegyem a szakszavakat, összetett kifejezéseket,
szóval csak a nagyon alap szavakkal kezdtem bele a mondókámba, hogy kívánságom a
tudtára adjam. Hiába, mert se a színek /eltérő üvegszínek/, se a számok /eltérő
alkoholtartalom/ nem voltak célravezetőek a hölgy számára. Jött hát a mutogatós
nyelvbeszéd, melyet próbáltam felvértezni segítő szavakkal, de nem volt semmi
értékük. Azért csak összehoztuk a bizniszt. Sajnos 52-es nem volt, így 42-est,
62-es és 72-es vettem. Átnéztem még a Tesco-ba, hátha nekik lesz. Ott kitették
a teákat a polcokra, így nem szükségeltetett megértetnem magam senkivel, de
ugyanaz volt a helyzet; az 52-eseket már lerabolták, de láttam kitéve a címkét,
tehát valaha volt.
Nembaj mondom, ez is jó, ami van, szépen bepakolásztam a
táskába, ezek már megadták a merevségét, szép katonásan állt két oldalra a
táska két fele, esélye se volt újra lefékezni. Belőttem a navigációt, hogy vmi
jó kis rövid úton vezessen ki a betontengerből, nemsokára ki is értem.
Elmúlt ¾ 1, mikor elhagytam a várost, a számolgatásaim alapján akár a 6 óra utáni IC-t is elérhetem, így egy kicsit rákapcsoltam, hogy tuti összejöjjön. Úgy tűnt, nevetve meglesz, de a biztonság kedvéért toltam neki. Átértem a határon, következtek az újabb emelkedők. Bevallom derekasan, a keményebbek teteje felé időnként leszálltam, és toltam a bicót – egyrészt nem akartam láncszakadást, másrészt nem szerettem volna, hogy szétrobbanjon a combom :)
Elmúlt ¾ 1, mikor elhagytam a várost, a számolgatásaim alapján akár a 6 óra utáni IC-t is elérhetem, így egy kicsit rákapcsoltam, hogy tuti összejöjjön. Úgy tűnt, nevetve meglesz, de a biztonság kedvéért toltam neki. Átértem a határon, következtek az újabb emelkedők. Bevallom derekasan, a keményebbek teteje felé időnként leszálltam, és toltam a bicót – egyrészt nem akartam láncszakadást, másrészt nem szerettem volna, hogy szétrobbanjon a combom :)
A reggeli köd nem szállt fel, megült a tájon, még sűrűsödött
is, így a szemüvegről serényen törölgetni kellett a rárakódó apró vízcseppeket.
Megállni nem akartam, csak haladni, kitűztem a célt, hogy Vizsoly után
beiktatok egy kis pihenőt, addig nyomom. A vége felé már a szél sem hagyott,
egyre erősebben fújt szembe, egyre lassabbá téve az előrehaladásomat. Azért
csak mentem. Elértem a települést és megálltam az utána lévő kőfejtőnél. Egy
kicsit eltántorodtam érkezésem időpontját illetően, kezdtem elfogadni, hogy
személyvonattal, átszállással kell hazautaznom. Ettem-ittam, pihentettem a
lábaimat, aztán mikor már elkezdtem fázni, megindultam. Hál’Istennek alább
hagyott a szél, így megint tudtam haladni. Visszatért az IC-be vetett hitem. Az
Abaúj településeket is magam mögött hagytam, mire a sűrű felhők miatt már
kezdett sötétedni. Felvettem a fejlámpát – főként nem azért, hogy lássak,
hanem, hogy engem lássanak és egy esetleges előzés során velem is számoljanak a
szembejövők.
Mádot már szinte teljes sötétségben értem el, tudtam, hogy
már csak ennek az emelkedőit kell leküzdenem, aztán csak Tokajig kell elgurulni
vhogy. Ez is megvolt, a 37-esről Tarcal felé letérve következett az utolsó
szakasz. Meglepően sok autós jött-ment, de jól ki voltam világítva, így nem volt
semmi baj. Szerettem volna már megérkezni, a km-ek továbbra is szép ütemben
fogytak, de vhogy jobb lett volna, ha még gyorsabban teszik. A kanyar után
megpillanthattam a hegy mögül előbukkanó első fényeket. Felcsatlakoztam a
bicikliútra, begurultam az állomásra és némi ellenérték ellenében IC kompatibilissá változtattam jegyemet. Fél 6 előtt értem be, késett a vonat egy negyed órát, szóval bőven
volt időm a váróban, töltöttem is magamnak egy kis pohárkával a szerzemények
egyikéből.
A vonaton kellemes körülmények között utazhattam, csak a
biciklimé és az enyém volt egy háromfős kabin.
Hazaérkezve családi körben stílszerűen koccintottunk egy
42-essel a sikeres útra.
Úgy érzem, egy darabig ki fog tartani a Tatratea csomag :) |
Útadatok:
Teljes táv: 166,81 km
Tekeréssel eltöltött
idő: 7:51:32
Átlagsebesség: 21,23 km/h
Teljes idő: ~10 óra
További útvonal adatokért kattints a képaláírásra! |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése